Programul de formare de bază
Programul de formare de bază al Asociației APCPIA, în psihoterapie integrativă aplicată este acreditat de către Colegiul Psihologilor din România conform Anexei din 16.04. 2021 la Avizul Profesional nr. RF- II-233 din 13.12. 2020.
Programa formării de bază în psihoterapie integrativă din cadrul Asociației APCPIA este realizată conform normelor legislative și de învățământ, prezente în cadrul Colegiului Psihologilor din România și a celor din cadrul Asociației Europene de Psihoterapie (EAP).
FORMAREA TEORETICĂ ȘI APLICATIVĂ
Constă din 570 de ore de formare teoretică și aplicativă pentru psihoterapie, realizate lunar, un weekend/lună, în module de 18-20 ore/modul. Modulele sunt distribuite pe o perioadă de 2,8 ani (2 ani și 8 luni), 11 module pe an, iar componentele disciplinei din modul, nr. de ore alocat fiecărei componente, includ modalitatea de implementare a temei respective stipulate în planurile de curs. Cursurile au frecvență obligatorie și au loc atât în săli de curs special amenajate, cât și pe platforma ZOOM, on-line. Toate modulele respectă standardele internaționale de formare, specifice EAP.
MODULUL 1 – PSIHOLOGIE CLINICĂ ȘI MEDICALĂ (20 ore).
Cuprins: Introducere în psihologia clinică și medicală, Curente psihologie, Delimitări conceptuale, Accepțiunile termenului de normalitate și de boală, Modelul bio-psiho-social al bolii, Mecanisme de coping, Intervenție clinică, Analiza antropologică fundamentală, Psihologia familială, analiza semantică, analiza antropologică și istorică a familiei, analiza sistemică și psihologică/ nararea și romanul familial, Prevenția și psihologia sănătății, studii de caz.
MODULUL 2 – INTRODUCERE ÎN PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ (20 ore)
Cuprins: Concepte, Definiția psihoterapiei integrative, Istoricul psihoterapiei integrative, Sensuri date termenului de integrativ, Modele ale psihoterapiei integrative, Principii de bază în psihoterapia integrativă, Influențe pozitive și negative în procesul psihoterapeutic, studii de caz.
MODULUL 3 – TULBURĂRI DE PERSONALITATE (20 ore)
Cuprins: Conceptul, definiția și caracteristicile personalității umane, Clasificarea tulburărilor de personalitate, Tabloul psihologic al tulburărilor de personalitate, Tulburări de personalitate nespecifică, epidemiologie, Diagnostic DSM 5, diagnostic diferențial, exemplificare, studii de caz.
MODULUL 4 – INTRODUCERE ÎN PSIHODIAGNOZĂ, O ABORDARE INTEGRATIV-HOLISTICĂ (20 ore)
Cuprins: Ce este psihodiagnoza? Clasificări ale psihodiagnosticului (categorial, dimensional, relațional, sistemul de diagnostic axial, Diagnostic DSM 5, psihoterapeutic, metode și tehnici de evaluare, tipuri de teste, eficiența diagnosticului în psihoterapie, Păreri pro și contra psihodiagnosticului în psihoterapie, Raportul psihologic, studii de caz.
MODULUL 5 – PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ ȘI ATAȘAMENTUL ( 20 ore)
Cuprins: Definiție și tipuri de atașament, Importanța atașamentului în relațiile interumane, importanța atașamentului in cadrul psihoterapiei, Alianța terapeutică, Transfer/ Contratransfer, Modalități de lucru în terapie cu tipurile de atașament, studii de caz.
MODULUL 6 – ABORDAREA INTEGRATIVĂ A PSIHOTERAPIEI COGNITIV- COMPORTAMENTALE (20 ore)
Cuprins: Istoricul și evoluția terapiei Cognitiv-comportamentale (TCC), Contactul terapeutic, primele sedințe și planul de intervenție specific TCC, în terapia schemelor cognitive, Relații psihoterapeutice specifice, Modelul ABC- cognitiv, Modelul ABC- comportamental, Gândirea autonomă, tipuri de distorsiuni cognitive, Metoda restucturării cognitive, studii de caz.
MODULUL 7 – TEHNICI PROIECTIVE ÎN EVALUAREA CLIENȚILOR ȘI PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ (20 ore)
Cuprins: Particularități ale evaluării persoanei prin tehnica desenului persoanei, arborelui, desenul familiei, desenul animalului inexistent.
Teste de apercepție tematică: TAT, CAT, Roberst, Fabule DUSS, Carduri OH, Photolangage, Introducere în tehnici proiective complexe: Rorschach, Szondi, utilizarea desenului în psihoterapie ca mijloc expresiv de comunicare terapeutică.
MODULUL 8 – PSIHOTERAPIA GESTALT PRIVITĂ DIN PERSPECTIVA INTEGRATIVĂ –I- ( 20 ore)
Cuprins: Curente și Fundamente filozofice, etice ale terapiei Gestalt. Alianța terapeutică specifică psihoterapiei gestalt, puncte comune cu psihoterapia integrativă. Studii de caz, Aplicații practice.
MODULUL 9 – INFLUENȚE DIN ANALIZA TRANZACȚIONALĂ ÎN PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ (18 ore)
Cuprins: Ce este Analiza Tranzacțională? Filozofie și istoric, definiție, valori si principii. Analiza tranzacțională în psihoterapie – Eric Berne, explicarea personalității umane prin modelul stărilor Eului, Cine sunt Eu? Modelul structural și modelul funcțional al stărilor Eului, Recunoașterea stărilor Eului, Tipuri de diagnoză ale stărilor Eu –lui, Psihologia structurală, aplicații practice, studii de caz.
MODULUL 10 – BAZELE PSIHODINAMICII ȘI TEORII ALE DEZVOLTĂRII UMANE DIN PERSPECTIVĂ INTEGRATIVĂ (18 ore)
Cuprins: Noțiunea de dezvoltare umană, Implicații – ereditate, mediu, educație, Abordării psiho-dinamice ale dezvoltării umane, teorii ale lui Piaget, Freud, Erikson, Vigostki, Jung, Erikson, Maslow, Rogers. Maturizarea si imaturizarea psihicului uman, structura mentală a copilului și adolescentului în stare de normalitate și patologie. Punctul de vedere în dezvoltare, Fantasma din perspectiva psiho-dinamică, conflict și ambivalență. Aplicații practice, studii de caz.
MODULUL 11 – PSIHOSOMATICA – O ABORDARE INTEGRATIVĂ (18 ore)
Cuprins: Definiție și repere istorice, Principii fundamentale ale abordării psihosomatice, Relația dintre mecanismele nervoase și cele umorale, Factorii emoționali implicați în somatizare, Bolile psihosomatice, clasificare. Tipuri de personalitate ce se regăsesc în anumite afecțiuni. Utilizarea tehnicilor psihoterapeutice din spectrul integrativ în tratarea bolilor psihosomatice, studii de caz.
MODULUL 12 – INTRODUCERE ÎN TRAUMATOLOGIE, ABUZ ȘI NEGLIJAREA COPILULUI, EVALUARE ȘI PSIHOTERAPIE COMPLEXĂ (20 ore)
Cuprins: Incursiune teoretică în traumatologie, definiții ale abuzului și clasificări, Efectele abuzului și neglijenței, Metode de evaluare, psihoterapie complexă, studii de caz.
MODULUL 13 – UTILIZAREA TEHNICILOR PSIHOTERAPEUTICE DIN PSIHODRAMĂ I (18 ore)
Cuprins: Fundamente și începuturi, Capacitatea de a juca rolurile încredințate de protagonist pe scena psihodramatică în mod adecvat și în folosul protagonistului, Capacitatea de a performa ca rol auxiliar sau dublu. Capacitatea de a prelua roluri, studiu de caz.
MODULUL 14 – PSIHOTERAPIA GESTALT – II- STUDIATĂ DINTR-O PERSPECTIVĂ INTEGRATIVĂ ( 18 ore)
Cuprins: Ciclul gestalt al experienței și recunoașterea factorilor ce au stat la baza întreruperii experienței, Studii de caz.
MODULUL 15 – UTILIZAREA TEHNICILOR PSIHOTERAPEUTICE INTEGRATIVE ÎN ABORDAREA BOLILOR PSIHOSOMATICE ȘI SOMATO PSIHICE (18 ore)
Cuprins: Delimitări conceptuale și diferențe între bolile psihosomatice și somatopsihice, intervenții psihoterapeutice integrative și corporale, studii de caz.
MODULUL 16 – PSIHANALIZĂ (18 ore)
Cuprins: Teorii psihanalitice privind schimbarea în intervenția clinică, relația clinică și transferul, fenomenologia transferului și contratransferului din perspectiva psihanalitică. Conflictul psihic, Rezistență, repetiție, întâlnirea terapeutică, Cartezianism și relație în intervenția clinică, Echilibrul dinamic și consecințele relaționale, Acoperire și descoperire în intervenția psihoterapeutică, Libera asociere, concretul și imaginarul în psihanaliză. Studii de caz.
MODULUL 17 – PSIHOTERAPII SCURTE DE ORIENTARE STRATEGICĂ, PUNCTE COMUNE CU PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ (18 ore)
Cuprins: Introducerea conceptului de Psihoterapie de scurtă durată, avantaje și dezavantaje ale terapiilor de scurtă durată, Demersul terapeutic centrat pe rezolvare de probleme. Psihoterapii analitice de scurtă durată, Studii de caz.
MODULUL 18 – INTRODUCERE ÎN PSIHOLOGIA ADICȚIILOR (20 ore)
Cuprins: Termeni și definiții, Etape în instalarea dependențelor, modele ale dependenței, Droguri licite și ilicite, alte substanțe psihoactive, evaluarea clienților și tratamentul psihomedical în adicții, studii de caz.
MODULUL 19 – ABORDAREA PSIHOTERAPEUTICĂ INTEGRATIVĂ ÎN TULBURĂRILE EMOȚIONAL- AFECTIVE ANXIETATE ȘI DEPRESIE (18 ore)
Cuprins: factorii etiopatogenetici, tulburarea anxioasă, forme și manifestări, atacuri de panică, fobii obsesii (TOC), Recuperarea lor prin psihoterapii integrative. Tulburarea depresivă, tipuri și manifestări, Metode de recuperare prin psihoterapie integrativă, Studii de caz.
MODULUL 20 – PSIHODRAMA – O ABORDARE NOVATOARE ÎN PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ II (18 ore)
Cuprins: Capacitatea de integrare și de relaționare în grup închis, Exercițiul de utilizare corectă și funcțională a conceptului de psihodramă, Studii de caz.
MODULUL 21 – PSIHOTERAPIA GESTALT III – O ABORDARE INTEGRATIVĂ (18 ore)
Cuprins: Teoria câmpului, intervenții analitice și terapeutice specifice teoriei gestalt, visul – o abordare din perspectiva terapiei gestalt, studii de caz.
MODULUL 22 – PSIHANALIZA DIN PERSPECTIVA INTEGRATIVĂ (18 ore)
Cuprins: Teoria relațiilor de obiect- progresie și regresie, Limita Permisivitate- transcendere, conținere- conținut, Forme și funcții ale angoasei în relația terapeutică. Natură și cultură în viziunea lui S.Freud, Psihanaliza culturii și a vieții cotidiene, visul – o abordare dintr-o perspectivă psihanalitică. Studii de caz.
MODULUL 23 – PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ –ÎN ABORDAREA PROBLEMELOR DE CUPLU ȘI FAMILIE- (20 ore)
Cuprins: Definiția cuplului, Cuplul clasic – tradițional și cuplul modern – actual, Tipare și tipuri de atașament ale partenerilor, Principii ale relației de cuplu și familiale, Intimitate – fidelitate și infidelitate într-o relație de cuplu. Abordarea terapeutică a a unui cuplu, Terapia de cuplu centrată pe emoție, Terapia relațională Imago, Sănătatea relației de cuplu. Relația de cuplu între pasiune și normalitate, Beneficiile unei terapii de cuplu, Studiu de caz.
MODULUL 24 – HIPNOZĂ CLINICĂ, ABORDĂRI CLASICE ȘI ERIKSONIENE I ( 18 ore)
Cuprins: Conceptul de hipnoză, investigarea termenilor și prejudecăților, demitizarea hipnozei din concepția pacienților, investigarea experiențelor clienților în legătură cu hipnoterapia, testarea gradului de sugestibilitate, introducerea hipnozei în terapia cu pacientul, studii de caz.
MODULUL 25 – TEHNICI PSIHOTERAPEUTICE EXPRESIV- CREATIVE (20 ore)
Cuprins: Particularități ale evaluării și intervenției psihoterapeutice utilizând tehnici expresiv – creative, studii de caz.
MODULUL 26 – SEMIOLOGIE/ NOSOLOGIE PSIHIATRICĂ (20 ore)
Cuprins: Istoric și precursori ai psihiatriei, tulburări psihice la adulți și la vârste înaintate, tulburări ale personalității adulte, tulburări de dispoziție, tulburări afective, tulburări psiho – organice, tulburări de sexualitate și gen, nevroze, exemplificare și studii de caz.
MODULUL 27 – HIPNOZĂ CLINICĂ II (18 ore)
Cuprins: Crearea expectațiilor pentru hipnoză și schimbare psihoterapeutică, tipuri de inducție hipnotică, exercițiul cu tipuri de inducție hipnotică, experimentarea și explorarea transei hipnotice, construirea de sugestii psihoterapeutice, studii de caz.
MODULUL 28 – PSIHOSOCIOLOGIA ȘI DINAMICA PERSONALITĂȚII UMANE- (18 ore)
Cuprins: Identitatea psihologiei sociale, Direcții ale dezvoltării umane, Abordări psiho-dinamice, Comportamentul colectiv, Teorii despre dinamica mulțimilor, Zvonuri și rezistența la zvonuri, Grupuri sociale și comunicarea interumană, Deschiderea către celălalt, raportarea la lumea socială, Identitatea socială și conceptul de Self, Identitatea socială în epoca Globalizării, Construirea reprezentărilor sociale, Lucrări practice.
MODULUL 29 – ASPECTE PARTICULARE ALE PSIHOTERAPIEI INTEGRATIVE LA CLIENȚII CU TULBURĂRI DE PERSONALITATE -I- (20 0re)
Cuprins: Diagnosticul tulburărilor de personalitate, Psihoterapia clienților cu tulburări de personalitate – abordarea integrativă, studii de caz.
MODULUL 30 – ASPECTE PARTICULARE ALE PSIHOTERAPIEI INTEGRATIVE LA CLIENȚII CU TULBURĂRI DE PERSONALITATE II ( 20 ore)
Cuprins: Utilizarea tehnicilor psihoterapeutice integrative și rescrierea scenariului de viață, studii de caz.
Fișa programului de studiu
Dezvoltare personală
Este un proces terapeutic foarte important, un proces de autocunoaștere și de formare al viitorului psihoterapeut. Numărul de ore, de dezvoltare personală necesare și obligatorii în formarea psihoterapeutică de orientare integrativă aplicată sunt de 250 de ore. Ele se pot realiza separat de cursurile formării de bază în psihoterapie, în grupuri de cursanți și pot fi ținute în săli special amenajate și on- line sau în tabere de vară.
Obiectivele dezvoltării personale sunt:
- • Dezvoltarea personală a fiecărui cursant prin studiu și autocunoaștere;
- • Dezvoltarea capacităților adaptative și decizionale;
- • Dobândirea abilităților și responsabilităților specifice profesiei de psihoterapeut, a funcției reflexive și a sarcinilor profesionale în condiții de autonomie și asistență calificată;
- • Cunoașterea normelor deontologice și etice ale profesiei de psihoterapeut.
Teme:
- 1. Comunicarea în psihoterapie.
- 2. Sinele în relație cu sine, cu egoul șI superegoul (concepte psihologice).
- 3. Nevoile fundamentale ale omului, piramida lui Maslow.
- 4. Religia și relatia omului cu Dumnezeu.
- 5. Minte, conștiință/ conștiență, conștient/inconștient, suflet/emoție.
- 6. Inteligența emoțională.
- 7. Angoasa șI fobia, starea de nervozitate șI de nepăsare.
- 8. Identificarea gândurilor limitative șI dizolvarea lor în procesul psihoterapeutic.
- 9. Alchimia între filozofia ocultă șI protoștiință/ dinamica simbolurilor.
- 10. Rezistența la schimbare. Transmiterea transgenerațională/ psihogenealogia, legile sistemului familial.
- 11. Psihologia subpersonalităților – vocile noastre interioare.
- 12. Scenariul șI diagnosticul stilului de viață. Sentimentul de rușine, vinovăție, pacat, iertare.
Psihoterapia personală
50 ore conform normelor din cadrul Asociației Europene de Psihoterapie (EAP), se realizează pe durata formării de bază, cu un psihoterapeut din cadrul Asociației APCPIA, și are rolul de a șlefui și integra structuri din personalitatea cursantului cu scopul cunoașterii de sine.
Studiul individual
Minim 200 ore pentru psihoterapie, se va indica studierea unei bibliografii din domeniul psihoterapiei integrative, dar și din domeniul altor tipuri de psihoterapie și psihologie clinică și medicală.
Practică psihoterapeutică/clinică
150 ore, realizate într-un cabinet psihoterapeutic acreditat de CPR, sau într-o clinică medicală.
Pentru psihologii/psihoterapeuții care au deja o specializare (pot dovedi asta), practica clinică nu mai este necesară.
Eligibilitate
Conform legii nr.213 din 27.05.2004, această formare de bază în Psihoterapie integrativă aplicată se adresează:
- Absolvenților Facultăților de Psihologie, inclusiv promoțiilor cu dublă specializare psihologie – sociologie și psihologie – pedagogie.
- Absolvenților Facultăților de Asistență socială, Filozofie, Pedagogie, Psihopedagogie specială și Teologie.
- Absolvenților Facultăților de Medicină.
Condiția de bază pentru absolvenții celorlalte Facultăți care nu au licența în Psihologie, este de a-si completa studiile cu un pachet de Discipline Universitare de specialitate in Psihologie, stabilit de Colegiul Psihologilor din Romania.

Diplomă absolvire cursuri de formare în Psihoterapie integativă aplicată
Diploma atestă absolvirea cursurilor de formare profesională în specialitatea psihoterapie integrativă aplicată.
Se realizează programul complet de ore de autocunoaștere și dezvoltare personală, pregătire teoretică și aplicativă în psihoterapie integrativă.